محمد امین نایبی

این بلاگ به ارائه تحقیقات، مطالعات و دستنوشته های من میپردازد

محمد امین نایبی

این بلاگ به ارائه تحقیقات، مطالعات و دستنوشته های من میپردازد

محمد امین نایبی
طبقه بندی موضوعی
بایگانی

خبرگزاری فارس قزوین؛ محمدامین نایبی، پس از فرمان مقام معظم رهبری در خصوص اقتصاد مقاومتی در بهمن‌ماه 1392،‌ ستادی تحت این عنوان در کشور به ریاست معاون اول رئیس‌جمهور و نیز در استان‌ها به ریاست استاندار تشکیل شد که به تبع آن برنامه‌های 12 گانه اقتصاد مقاومتی را پیگیری نمایند.

در استان قزوین هم این ستاد با هدف توسعه اقتصاد مقاومتی راه‌اندازی شد و همچنان نیز به فعالیت خود ادامه می‌دهد. این ستاد مصوبات متعددی به ریاست استاندار و دبیری رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان داشته و در حال اجرا و پیگیری است. با توجه به عملکرد این ستاد در طی این چهار سال و اندی گذشته و با توجه به نام‌گذاری امسال توسط مقام معظم رهبری با نام «حمایت از کالای ایرانی»؛‌ ضروری است دست‌اندرکاران این ستاد در استان با رویکرد جهادی به حرکت خود ادامه دهند تا عملکردهای گذشته مورد جبران قرار گیرد.

هدف این یادداشت بررسی عملکرد جزئی این ستاد نبوده و بیشتر در خصوص کلیات عملکرد ستاد مقاومتی استان مواردی را به‌منظور مورد توجه قرار دادن مسئولین و دست‌اندرکاران متذکر می‌شود:

آنچه تاکنون رخ داده است جای تقدیر و تشکر دارد ولی اقتصاد مقاومتی بالأخص حمایت از کالای ایرانی مستلزم حرکتی جهادی است. حرکت جهادی در مقایسه با رفتار اداری حرکتی سریع‌تر و همراه با ایثار و خلاقیت است.

متأسفانه بنا به تجربه نگارنده این ستاد درگیر بوروکراسی اداری و تشریفات زائد اداری شده است به‌طوری‌که بررسی ایده‌های پیشنهادی نگارنده در خصوص اقتصاد مقاومتی به سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی علی‌رغم دستور مساعد رئیس پس از گذشت شش ماه هیچ‌گونه بررسی نسبت به آن صورت نگرفته و مسئول مورد نظر به گفتن جمله «تکرای است» به‌صورت شفاهی و نه به‌صورت کتبی و با ارائه دلیل و منطق بسنده کرده است.
در ادارات دولتی استان رویکرد و نگاه به اقتصاد مقاومتی به‌عنوان یک گزارش کاری بسنده شده است و بعضاً دیده شده است که پروژه‌ها و امور جاری دستگاه‌ها به‌عنوان پروژه‌های اقتصاد مقاومتی معرفی شده است و در ستاد استان نیز مورد تأیید قرار گرفته است در صورتی که یک پروژه اقتصاد مقاومتی متمایز از کار و روال عادی است.
استان قزوین با داشتن بالغ بر 100 هزار دانشجو در مقاطع مختلف پتانسیل بالایی از ظرفیت‌های فکری و خلاقیت دارد. لازم است ستاد اقتصاد مقاومتی استان برنامه‌ریزی نماید تا یک مجموعه‌ای از جوانان علاقه‌مند و دلسوز انقلاب و نظام و کشور در قالب یک مجموعه یا تشکل (با سازوکارهای مورد تأیید که نیاز به بحث و بررسی مجزا دارد) به ایجاد خوراک فکری و نیز تصمیم سازی برای مدیران استان نماید.

قطعاً با توجه به تعدد وظایف مسئولین ستاد اقتصاد مقاومتی در استان و نیز طی فرایند منطقی تصمیم‌گیری از دیدگاه‌های مختلف به‌ویژه افراد صاحب ایده ضروری است از این استعدادها در راستای تحقق حمایت از کالای ایرانی بهره‌مند شوند. با توجه به رسالت سنگین امسال این پیشنهاد می‌تواند در برنامه‌ریزی آتی استان تأثیرگذار باشد.
راه‌اندازی سامانه پیشنهادات اقتصاد مقاومتی به طور ویژه حمایت از کالای ایرانی می‌تواند اثربخشی اقدامات برنامه‌ریزی شده را دوچندان نماید. با توجه به پیشرفت تکنولوژی و ارتباطات بر بستر فناوری اطلاعات؛ راه‌اندازی یک سامانه الکترونیکی برای ارائه پیشنهاد، انتقاد و نظرات صاحب‌نظران ضروری است.

با توجه به تجربه نگارنده در خصوص ارائه پیشنهادات مختلف به دستگاه‌های اجرایی که با روال جاری وقت خیلی زیادی را می‌گیرد ممکن است برخی افراد ایده‌های ارزشمندی داشته باشند ولی فرصت ارائه حضوری آن‌ها را نداشته باشند.

راه‌اندازی این سامانه می‌تواند به ستاد اقتصاد مقاومتی استان در سال جدید برای راهکارهای حمایت از کالای ایرانی کمک کند تا افراد ایده‌های خود را ارسال و پیگیری نمایند.

امید است با همکاری همدیگر و بهره‌گیری از نخبگان استان بتوانیم آن‌طور که شایسته است حمایت از کالای ایرانی به‌عنوان یک مأموریت کاری در کشور به‌ویژه استان قزوین در بین دستگاه‌های اجرایی فراگیر شده و دستگاه‌های متولی بحث فرهنگ نیز بتوانند بستر مناسب تحقق شعار سال را فراهم آورند.

 

این یادداشت در تاریخ 12فروردین سال 1397 در خبرگزاری فارس استان قزوین منتشر شده است. 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۸/۰۶/۰۲
محمد امینی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی