محمد امین نایبی

این بلاگ به ارائه تحقیقات، مطالعات و دستنوشته های من میپردازد

محمد امین نایبی

این بلاگ به ارائه تحقیقات، مطالعات و دستنوشته های من میپردازد

محمد امین نایبی
طبقه بندی موضوعی
بایگانی

معاینه فنی خودرو از جمله الزاماتی است که هر دارنده خودرویی دیر یا زود ناگزیر به دنبالش می‌رود؛ اما عمده مشکلات در مسیر دریافت معاینه فنی خودرو چیست و راهکار آن در دستان کیست؟ پرسشی که به آن پاسخ خواهیم داد.

گازسوزهای پرهزینه در صف معاینه فنی/صفر تا صد دست‌اندازهای معاینه فنی

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین در سال ۱۳۵۳ برای نخستین‌بار بحث بررسی میزان آلایندگی و وضعیت سلامت خودروها در ایران به طور رسمی مطرح شد؛ در این سال در قوانین راهنمایی و رانندگی عنوان شد که انجام معاینه فنی الزامی است. با این حال با توجه به مواردی همچون تغییرات شدید قیمت بنزین، تغییرات اساسی در سیستم در زمان پیروزی انقلاب اسلامی و تغییر اولویت‌های اساسی کشور، تا سال ۱۳۶۹ اتفاق جدیدی در این زمینه رخ نداد.

در این سال ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای تهران تحت نظر معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تشکیل شد و در سال 1372، بیانیه‌ای تحت عنوان هوای پاک تصویب شد، 2 سال بعد یعنی در سال 1374، مجلس شورای اسلامی لایحه نحوه جلوگیری از آلودگی هوا (ماده 5 الزام گواهینامه رعایت حد مجاز آلودگی) را تصویب کرد.

 

آغازی بر آرزوی پایان آلودگی

از همین سال نیز تجهیز 93 تعمیرگاه مجاز به 100 دستگاه تست سنجش آلودگی هوا از نوع SUN MEN 1500 آغاز شد. در سال 1375 نیز شرکت گسترش معاینه فنی خودرو تأسیس شد که از همان ابتدا گازسوز‌ کردن خودروهای عمومی و بخشی از خودروهای شخصی را آغاز کرد.

در این طرح تعداد یک هزار و 900 دستگاه با دریافت تسهیلاتی، مجهز به کیت گازسوز شدند. در سال 1378 طرح تأسیس مراکز معاینه فنی بررسی شد و تنها یک سال بعد، اولین مرکز مکانیزه در پارکینگ بیهقی تهران تاسیس شد.

لزوم اخذ معاینه فنی به طور جدی‌تری از اوایل دهه 80 شمسی آغاز شد و با تعویض پلاک‌های قدیمی به ملی و طرح تعویض خودروهای فرسوده، سرعت گرفت. این روند با افزایش تعداد مراکز مکانیزه معاینه فنی به سایر نقاط کشور، الزامی‌شدن اخذ معاینه فنی سالانه برای خودروهایی با سن بیش از 5 سال و مواردی از این دست تا‌کنون ادامه یافته است.

 

گازسوزهای پر هزینه

اما بحثی که این روزها در جامعه رواج دارد معاینه فنی خودروهای گازسوز است. به زعم مدیر امور اجرایی معاینه فنی کشور هزینه تست هر خودروی یک مخزنه ۱۱۲ و هزینه تست هر خودروی دو مخزنه ۱۸۱ هزار تومان است در صورتی که هزینه تست یک خودروی تک سوز بسیار بسیار کمتر و 23 هزار تومان است.

عکس‌العمل مالکان خودروهای گازسوز در برابر این هزینه زیاد آزمون فنی از چند حالت خارج نیست؛ یا برای اخذ معاینه فنی اقدام می‌کنند و هزینه‌ها و دردسرهای آن را قبول می‌کنند و یا قید آن را می‌زنند.

خودروهایی که در زمان تولید و در کارخانه گازسوز شده‌اند و در کارت شناسایی اتومبیل عبارت دوگانه سوز درج شده است باید در مراکز مجاز مخزن گاز را جداسازی کرده و به مدت یک روز بسته به ظرفیت آن مرکز برای تست‌های مربوطه تحت آزمون قرار گیرد و با مراجعه مجدد در صورت گذراندن شاخص‌های مورد نظر برگه تاییدیه معاینه فنی را دریافت نمایند.

خودروهایی که پس از تولید توسط مالک و به صورت دستی گازسوز شده‌اند نیز باید همین روال را طی کنند. اما برخی از آنها به دلیل هزینه بالا و مشکلات مذکور راه دیگری را انتخاب می‌کنند.

مخزن گاز را قبل از مراجعه به مرکز معاینه فنی پیاده‌سازی می‌کنند و معاینه فنی را به عنوان یک خودروی یگانه سوز انجام می‌دهند و پس از اخذ معاینه مجدداً کپسول را بر روی اتوموبیل نصب می‌کنند.

 

وقتی که جریمه را برای فرار از هزینه معاینه به تن می‌خرند

اما دسته دیگری هم هستند که به دلیل هزینه‌های بالا در مقایسه با خودروهای بنزینی و دردسرهای آن بدون داشتن معاینه فنی تردد می‌کنند و بر این باورند که نیازی به آن ندارند و اگر هم پلیس راهور درخواست معاینه فنی کند نهایتاً جریمه را به جان می‌خرند که این جریمه برای خودروهای گازسوز 50 هزار تومان است. 

یکی از کارکنان مراکز فنی در قزوین می‌گوید: بیشتر مراجعه‌کنندگان به مراکز داخل شهر که مشکلاتی همچون تغییر در ارتفاع، رنگ شیشه‌های اتومبیل و موارد اینچنینی را در خودوری خود دارند، به مراکز واقع در شهرهای حومه مرکز استان مراجعه کرده و کار خود را با سخت‌گیری‌های کم‌تری پیش می‌برند چراکه در نحوه پذیرش خودرو بین مراکز دولتی و غیر دولتی تفاوت وجود دارد.

از طرفی کمبود مراکز معیانه فنی برای خودروهای گازسوز نیز شهروندان را با مشکل مواجه کرده است که این در شهرهای بزرگتری مثل تهران ملموس‌تر است هرچند در قزوین هم در بیشتر اوقات رانندگان مجبورند به حاشیه شهر جهت معاینه فنی مراجعه کنند.

از سویی دیگر موضوع مهمتر بحث متولی معاینه فنی است؛ هیئت وزیران در مورخ دهم فروردین ماه سال 93 در بند 2/4، وزارت کشور را مکلف به ایجاد ساختار سیستم یکپارچه معاینه فنی خودرو (سیمفا) کرده و هیئت مذکور در چهاردهم دی ماه سال 93 آئین نامه اجرایی نحوه انجام معاینه و صدور برگ معاینه فنی خودرو را تصویب کرد.

بر اساس مصوبه هیئت وزیران وزارت کشور مکلف به ایجاد ساختار سیستم یکپارچه معاینه فنی خودرو (سیمفا) شده است اما این وزارتخانه بر اساس ابلاغیه معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور و رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور، به شماره 53371 مورخ بیست و ششم دی ماه سال 95، مدیریت امور معاینه فنی کشور را به مدت پنج سال به اتحادیه سازمان‌های حمل و نقل همگانی کشور واگذار کرد.

 

متولی اصلی معاینه فنی؛ مسئله این است

با توجه به اهداف طرح معیانه فنی خودرو که افزایش ایمنی و کاهش آلودگی است سؤالی که مطرح می‌شود آن است که آیا وزرات کشور می‌توانسته این امر را بر اساس یک ابلاغیه واگذار نماید؟ و اینکه آیا سازمانی که این امر به آن واگذار شده است صلاحیت این امر مهم را دارد؟ آیا بهتر نبود این امر توسط پلیس راهور صورت می‌گرفت؟ چرا سازمان محیط زیست که متولی امر آلودگی هواست در آن دخالتی ندارد.

متاسفانه این سؤالات مطرح شده و مشکلاتی که پیش از این در خصوص اخذ معاینه فنی خودروهای گازسوز مطرح شد نشان‌دهنده آن است که در چند سال گذشته سیاستگذاری‌های انجام شده در بخش معاینه فنی خودرو بیشتر در راستای بحث درآمدزایی بوده است به طوری که در سال 95 هزینه معاینه خودروهای سبک و موتورسیکلت دو برابر شده و کمتر به سمت هدف اصلی معاینه فنی که مباحث ایمنی خودرو و آلایندگی پیش رفته است.

در مرداد 85 نخستین مرکز معاینه فنی قزوین به نام شهید رجایی با دو خط نیمه مکانیزه تست میزان آلایندگی دود خودروهای بنزینی و دیزلی افتتاح شد و در ادامه در آذرماه 85 نیز دومین خط نیمه مکانیزه تست میزان آلایندگی دود خودروهای بنزینی راه‌اندازی و به بهره‌برداری رسید.

بنابر این با توجه به اهمیت مبحث معاینه فنی خودرو ضروری است تا دولتمردان مجددا این موضوع را به صورت تخصصی و نه با رویکرد درآمدزایی مورد بحث و بررسی قرار دهند و در راستای حل مشکلات حاصل از این امر اقداماتی را انجام دهند چراکه نتیجه آن چه در بحث ایمنی که کنترل حوادث رانندگی بوده و با جان انسان‌ها در ارتباط است و چه در بحث آلایندگی که باز هم با سلامت شهروندان مرتبط است تصمیمات منطقی و تخصصی بگیرند.

 

آلاینده‌های خطرناک را بشناسید

آلاینده‌های هوا مانند منواکسید کربن، ذرات معلق، اکسیدهای ازت، اکسیدهای گوگرد و ازن دارای آثار منفی بسیاری بر سلامتی شهروندان است که در تست آلایندگی معاینه فنی مورد ارزیابی قرار می‌گیرد و مرکز معاینه فنی خودرو شهید رجایی قزوین نیز به صورت مکانیزه فعالیت می‌کند که به غیر از تست آلایندگی، مرکز مجهز به تست‌های سه گانه شامل تست لقی فرمان و کمک فنر و تست ترمزهای خودروهای سبک است.

در پایان باید گفت متخصصان این حوزه می‌گویند؛ از آنجا که امروزه توجه به محیط زیست خصوصا مسئله آلودگی هوا بخش مهمی از دغدغه مدیران و برنامه ریزان شهری را به خود معطوف کرده است و با توجه به نقش بسیار مهم حمل و نقل شهری در ایجاد این آلودگی‌ها یافتن شاخص‌هایی جهت استاندارد سازی کنترل خودروها بسیار ضروری است.

با استفاده از داده‌های یک ساله مرکز معاینه فنی خودروهای سبک شهر قزوین به بررسی سه ویژگی نوع خودرو، سن خودرو و کاربری خودروها در تولید آلایندگی با استفاده از شاخص‌های O و ۲ CO،HC به عنوان جایگزین شاخص λ نتایج نشان می‌دهد که تمامی این سه عامل تاثیر مستقیمی بر میزان آلایندگی خودروها داشته است که توجه به آنها را در استاندارد سازی و یا وضع مقررات جدید ضروری می‌سازد.

 

این یادداشت در تاریخ 27 خرداد سال 1397 در خبرگرای فارس استان قزوین منتشر شده است.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۸/۰۶/۰۲
محمد امینی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی